CZYTANIE USKRZYDLA
CZYTANIE USKRZYDLA
Promowanie czytelnictwa w naszej szkole na przykładzie działań podejmowanych przez bibliotekę szkolną.
AKCJE PROMUJĄCE CZYTANIE
2.09-22.12.2021. Konkurs „Zgadywanki biblioteczne’ Uczniowie mieli za zadanie odgadnąć hasło, które jest na gazetce bibliotecznej. Hasła miały różne kategorie, a codziennie dopisywano jedna literkę . Uczniowie dzięki temu codziennie odwiedzali bibliotekę i sprawdzali jaka literkę dopisał bibliotekarz. W ciągu trwania konkursu 24 uczniów odgadło hasła i wygrało książki oraz uwagi pozytywne.
7.10.2021. „Przerwa na czytanie” W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych , w dniu 7 października 2021 roku w nasza szkoła wzięła udział w II Międzynarodowej edycji VI Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. " Przerwa na czytanie". Do akcji włączyli się uczniowie szkoły oraz dzieci z przedszkola. Łącznie czytało 257 osób. Celem akcji była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe oraz zachęcenie do sięgania po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu. Akcja była realizowana w ramach kampanii społecznej " Cała Polska czyta dzieciom".
3.11.-12.11.2021. Wystawa książek pt. „ Bajki mojej babci i dziadka”. Wystawa zorganizowana z okazji Dnia Postaci z bajek.
18.11.-10.12.2021. Konkurs biblioteczny pt. „Z książką mi do twarzy”. Organizacja bibliotecznego konkursu fotograficznego. Uczestnicy wykonali oryginalne zdjęcia portretowe z książką. W konkursie wzięło udział 14 uczniów klas 1-8. Jury wyłoniło laureatów i wręczyło nagrody sfinansowane ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
16.11. 2021. Zakończenie akcji „Biblioteka na lekturę czeka” . Dzięki hojności rodziców i uczniów w ramach akcji „W październiku biblioteka na lekturę czeka” udało się zebrać 92 lektury. Zostały one wprowadzone do zbioru i można je wypożyczać.
22.11.2021.Lekcja kleksografii . W dniu 22 listopada w klasie IV b w ramach zajęć z języka polskiego i realizacji projektu z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa odbyła się niezwykła lekcja kleksografii. Pani Magdalena Chrobak i pani Bernadetta Jamro specjalnie na tę okazję, zaprosiły panią Beatę Wałęgę, która poprowadziła te wyjątkowe zajęcia. Uczniowie pełni entuzjazmu, korzystając z farb i własnej kreatywności,stworzyli prace plastyczne, na których pojawiły się kleksy. Na zakończenie zajęć każdy stworzył rymowankę dotyczącą stworzonej przez siebie pracy. Ponadto na pierwszym piętrze w szkole stworzono wystawę, by pozostali uczniowie mogli podziwiać wyjątkowe prace uczniów.
3.12-6.12.2021. Weekendowy Konkurs biblioteczny pt „Łącznicy w czytaniu łączcie się”. Konkurs był skierowany do łączników bibliotecznych klas 1-8. Uczestnicy wykonali prace plastyczne ze swoim ulubionym bohaterem z książki. W konkursie wzięło udział 9 uczniów. Jury wyłoniło zwycięzcę, który otrzymał nagrodę sfinansowana ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
5.12-15.12.2021. Wystawa książek we współpracy z biblioteką publiczną pt „"Motyw zimowy i świąteczny w zbiorach biblioteki szkolnej i publicznej w Głogoczowie"
8.12.2021. Zabawa w bibliotecznego detektywa. Zabawa „Biblioteczny detektyw”- konkurs prowadzony we współpracy z Biblioteką Publiczną w celu promocji czytelnictwa , nauki pracy zespołowej oraz zaznajomienia uczniów ze zbiorem Biblioteki Publicznej. W tym roku wzięli w nim udzial uczniowie klasy 7b
7.12, 8.12. 2021- Wizyta przedszkolaków w bibliotece publicznej.
15.12.2021. Zimowy Dzień Książki- audycja radiowa dla szkoły i przedszkola na temat książki. Przedstawienie historii powstania książki, ciekawostek o książkach, recytacja wierszy o książce, przedstawienie zalet czytania. Rozmowa z zaproszonym gościem -panią bibliotekarką Beatą Wałęgą. Promocja czytelnictwa i zachęcenie do wypożyczeń książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
PROJEKTY EDUKACYJNE Z WYKORZYSTANIEM KSIĘGOZBIORU BIBLIOTEKI SZKOLNEJ.
Klasa 1a „Ilustratorem być...”- Uczniowie słuchali wypożyczonych z biblioteki wierszy Juliana Tuwima i rozmawiali o ich treści. Wychowawczyni tłumaczyła dzieciom na czym polega zawód pisarza, wydawcy, ilustratora. Uczniowie zabawili się w ilustratorów i wykonali wspaniałe rysunki do czytanych wierszy.
Klasa 1b. „Wkręceni w czytanie.”Uczniowie z pomocą rodziców założyli dzienniki czytelnicze, tzw. lapbooki, w których wykonywali ilustracje do przeczytanych książek, zapisywali tytuły i autorów swoich ulubionych książek.
Klasa 2a. „Ulubione książki uczniów”. Celem projekty było wzbogacenie słownictwa dzieci oraz kształtowanie dłuższej wypowiedzi ustnej w związku z przeczytaną książka. Uczniowie prezentowali ulubione lektury, które przynieśli do szkoły lub wypozyczyli z biblioteki. Wykonali prace plastyczne na ich temat. Z nich powstała jedna książka pt „Ulubione książki klasy IIA”.
Klasa 2b. „ Tańcowała igła z nitką” Na podstawie wypożyczonych z biblioteki książek Jana Brzechwy zapoznano uczniów klasy IIb z twórczością tego autora poprzez organizację różnorodnych zabaw czytelniczych;
Klasa 3a. „Pamiętamy o najbliższych i potrzebujących naszego wsparcia” Każdy z uczniów klasy 3a wypożyczył z biblioteki szkolnej książkę pt „Dziewczynka z Parku”. Mieli za zadanie zapoznać się z jej treścią. Przeprowadzono o test znajomości treści i wszystkie dzieci otrzymały ocenę pozytywną. Dzieci miały również za zadanie napisać czego nauczyły się w oparciu o książkę. Podczas omawiania lektury wychowawczyni położyła nacisk na stosunek dzieci do chorych i niepełnosprawnych uczniów naszej szkoły.
Klasa 3b. „ Książka mojego dzieciństwa” Uczniowie klasy 3b wypożyczyli z biblioteki i zaprezentowali swoje ulubione książki z dzieciństwa. Zachęcali się nawzajem do ich przeczytania. Do książek wykonali zakładki.
Klasa 4a. „ Atlas zwierząt i roślin chronionych w Polsce” . Uczniowie klasy 4a przez miesiąc wypożyczali z biblioteki szkolnej ciekawe atlasy i książki przyrodnicze. Po ich przeczytaniu dzieci dyskutowały o ich treści, reklamowały czytane pozycje i utworzyły własny ‘Atlas zwierząt i roślin chronionych w Polsce”, który znajduje się w bibliotece szkolnej.
Klasa 4b. „ Mini słowniczki” Dzieci wypożyczyły z biblioteki szkolnej słowniki różnego typu i uczyły się wyszukiwać w nich informacje. Następnie sami utworzyli malutkie, poręczne słowniki, które aktualnie noszą w plecakach i korzystają z nich podczas lekcji.
Klasa 5 „ Ortografia na wesoło” Uczniowie klasy 5 wypożyczyli z biblioteki słowniki ortograficzne różnych wydawnictw. Uczniowie korzystali ze słowników na lekcjach języka polskiego. Kolejno dzieci same utworzyły własne słowniki z zasadami ortograficznymi, pięknie ilustrowane i bogate w treści. Część tak utworzonych słowników pozostawiono w bibliotece, a część jest wykorzystywana w pracowni polonistycznej do pracy podczas lekcji.
Klasa 6 „ Moje ulubiona książka” Uczniowie zaprezentowali swoje ulubione książki które czytali w dzieciństwie, a które znajdują się w bibliotece szkolnej. Uczniowie mówili o tym co urzekło w przeczytanej lekturze, opowiadali o emocjach które towarzyszyły im podczas czytania, zachęcali kolegów do ich wypożyczania i przeczytania młodszemu rodzeństwu. Potem w formie zakładki wykonali graficzną reklamę ulubionego utworu literackiego.
Klasa 7a „ Reklama czytania” Dwa tygodnie przed realizacja projektu uczniowie wypożyczyli z biblioteki szkolnej ciekawe książki przygodowe. Po ich przeczytaniu dzieci dyskutowały o ich treści , reklamowały czytane pozycje i wymyślały jakie są zalety czytania. Na tej podstawie uczniowie utworzyli ulotki zachęcające do czytania. Dzieci na przerwach rozdawały młodszym kolegom przygotowane przez siebie ulotki -reklamy czytania.
Klasa 7b „ Album zwierząt, o których czytaliśmy” Od września uczniowie wypożyczali z biblioteki szkolnej ciekawe książki o przygodach zwierząt. Po ich przeczytaniu dzieci opowiadały sobie o ich treści i wykonali album z ilustracjami zwierząt o których czytali. Każdy uczeń wykonał prace plastyczną przedstawiająca zwierzątko o którym czytał. Wychowawca klasy zebrał prace i utworzył album, który podarował bibliotece szkolnej.
Klasa 8a „Lapbooki szkolne” Miesiąc przed realizacją projektu wszyscy uczniowie klasy 8a wypożyczyli z biblioteki szkolnej książki pt „Kamienie na szaniec” i „Opowieści Wigilijne”. Po ich przeczytaniu uczniowie wykonali wspaniałe lapbooki. Dzieci wykonały prace plastyczno-literackie w formie teczek. Były też większe kartki z możliwością składania, w której w formie rysunków, wykresów, otwieranych okienek oraz ruchomych elementów przedstawili wybrane treści z książek. Utworzone przez ósmoklasistów prace zawierały wykresy, terminy, opowiadania, zagadki, miarki, zdjęcia , otwierane skrytki, obrotowe koła i składane elementy. Wykonane lapbooki zebrano w sali i cały czas stanowią niezastąpioną pomoc dydaktyczną przy lekturze lektur czy nauce nowych terminów.
Klasa 8b „ W krainę wyobraźni wyruszam z Hobbitem” Od października uczniowie wypożyczali z biblioteki szkolnej lekturę pt „Hobbit”. Po jej przeczytaniu dzieci dyskutowały o jej treści i o bogatej krainie wyobraźni do której nas ta książka zabiera. Na tej podstawie uczniowie utworzyli własne propozycje oprawki do tej lektury. Projekty oprawek przekazano do biblioteki szkolnej.
W okresie od września do grudnia 2021 przeprowadzono również wiele lekcji bibliotecznych dla szkoły i przedszkola. W przedszkolu organizowano zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej oraz konkursy biblioteczne.
Mam nadzieję, że wyżej wymienione działania przyczynią się do wzrostu liczby wypożyczeń w naszej bibliotece. Tym bardziej, że w ramach Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa zakupiliśmy wiele ciekawych nowości. Zapraszam do biblioteki.
Bernadetta Jamro